Kundcase: Coloreel – färgstark vinnare av Sveriges största innovationspris

15 januari, 2019

En svensk innovation som kan förändra en hel bransch. En revolutionerande teknik i kombination med drivkraft och ihärdighet. Det svenska innovationsföretaget Coloreel Group AB säkrar framtida framgångar med en väl genomtänkt patentstrategi.

Coloreel Group AB är ett svenskt innovationsföretag inom textilindustrin som utvecklat en banbrytande teknik. Den nya tekniken möjliggör högkvalitativ infärgning av textiltråd som bland annat öppnar upp för fantastiska designmöjligheter.

– Vår trådfärgningsenhet är skapad för att användas tillsammans med industriella brodyrmaskiner och i framtiden även för sömnad, stickning och vävning med mera, berättar Martin Eklind, IP-ansvarig och CTO i bolaget. Förtjusningen av att kunna revolutionera en bransch med en så pass, till storleken, relativt liten produkt, är påtaglig.

De tekniska fördelarna omfattar kraftigt minskade ställtider, snabbare produktion, högre kvalité och möjlighet att brodera i exakt de färger kunderna vill ha. Dessutom blir det för första gången möjligt att skapa mjuka övergångar mellan valfria färger och andra effekter som tidigare varit helt omöjliga att göra.

– Som tekniker har jag hela tiden inställningen att allt går att lösa. Jag brinner verkligen för att det vi utvecklar ska fungera felfritt och att vi hittar de där unika lösningarna. Idag har vi mer än tio patentfamiljer som var och en och tillsammans ger oss ett brett skydd inom relevanta områden.

För ett svenskt företag från Jönköping med hela världens textilindustri som marknad kan utmärkelser, priser och uppmärksamhet vara viktigt. Coloreel Group AB har uppmärksammats både nationellt och internationellt för sin innovationshöjd. Förutom två priser i Jönköpings Län och ett stort internationellt pris, så har de även vunnit Sveriges största uppfinnarpris, SKAPA-priset, som instiftats till minne av uppfinnaren Alfred Nobel.

– Den uppmärksamhet det ger att vinna dessa prestigefyllda priser ökar våra möjligheter att attrahera rätt kompetens och människor som vill bli en del av Coloreel och följa med oss på resan att förändra en hel bransch, säger Joakim Staberg, innovatör och grundare av Coloreel.

Som företagets grundare hade Joakim redan 2003 affärsidéen att hjälpa stora, gärna multinationella, bolag med innovativa lösningar till att förbättra och utöka funktionalitet i redan befintliga produkter eller genom nya produkter eller tilläggsenheter.

– Min personliga drivkraft är ett stort teknikintresse och en stark vilja att hela tiden vilja förändra och förbättra, säger Joakim som idag bland annat ansvarar för relationerna med investerare och nyckelkunder.

– Jag har haft förmånen att få träffa många oerhört spännande personer under den här resan. Allt från små till gigantiska investerare och personer från världsledande bolag inom konfektionsbranschen, såsom sport, livsstil och exklusivt mode. Det ger mig en enorm energi att få se, höra och uppleva deras starka reaktioner när de börja förstå höjden av det vi skapat och hur det kommer förenkla och förbättra deras affär.

– En av våra fördelar som företag är att vi själva sitter på idéen, kunskapen om potentialen och insikt i den globala textilmarknaden. Vårt nära samarbete med Ström & Gulliksson och vår egna omvärldsbevakning bevisar gång på gång att det vi gör är unikt. Vi håller på att utvidga vårt säljnätverk och täcker idag ett tjugotal länder i Europa och har ett mycket stort intresse från stora distributörer i USA och Asien, säger bolagets sälj- och marknadschef Magnus Hellström.

Heltäckande patent kräver kunskap och engagemang

Inom kort drar Coloreels serieproduktion igång och de första maskinerna levereras till bolagets alla distributörer, strategiska kunder och kunder som förbeställt maskiner. Bolagets närmare 30-talet anställda är i huvudsak ingenjörer inom mjukvaruutveckling och mekanik och företaget har för avsikt att fortsätta patentera unika delar i den teknik som utvecklas.

– Idag har vi egentligen inga direkta konkurrenter. Vår patentstrategi är proaktiv och som företag är vårt fokus att dels hitta och utveckla innovativa tekniska lösningar för att göra våra produkter så bra de någonsin går och att samtidigt skydda detta på bästa möjliga sätt, berättar Joakim Staberg.

Även om bolagets tankar kring patent har funnits med från start har de funderat noga över olika vägval och strategier.

– Patentprocessen är inte en helt enkel process. För att få till heltäckande patent som faktiskt skyddar oss på hela marknaden har det krävts mycket av både oss och Ström & Gulliksson. Mitt råd till innovativa företag i startfasen är att tidigt hitta en byrå med lyhörda och engagerade patentkonsulter. En bra dialog kräver god kontakt. Viktigt är även att de har kompetens inom rätt teknikområden för att hela tiden kunna hjälpa oss i analysen och att förstå och hitta de riktiga nycklarna i våra patent.

– Att arbeta med ett patentombud är också att utbilda sig och jag har alltid varit frågvis om hur de olika processerna som ansökningarna går igenom på vägen att bli patent fungerar och vilka syften de har. Ström & Gulliksson har alltid kunnat leverera professionella och uttömmande svar. Vi upplever att Ström & Gulliksson har en förståelse för vad vi som bolag försöker åstadkomma, inte bara när det gäller patentansökningar, utan även i strategiska frågor, säger Martin Eklind.

– Att ha förmånen att jobba med Coloreel Group AB innebär att få lov att följa ett oerhört dedikerat och ihärdigt företag. De har också en inställning och medvetenhet kring vikten av patent som gynnar samarbetet, säger Erik Bolmsjö som tillsammans med Malin Ahlgren samarbetar med Coloreel Group AB.

– Som klient är de engagerade och vill förstå varför vi gör vad och när. Coloreel Group AB har alla möjligheter att göra avtryck över hela världen. Det är verkligen beundransvärt hur de har lyckats positionera sig med sin fullständigt nydanande teknik och det är med stor glädje som vi på Ström & Gulliksson följer deras framgångar.